Krimpflatie: jouw boodschappen die steeds kleiner worden

Krimpflatie; de afgelopen tijd hoor je het woord steeds vaker. Krimpflatie zorgt ervoor dat jouw boodschappen steeds kleiner worden en dat heeft ook gevolgen op jouw boodschappenbudget.

De inflatie

Laten we eerst beginnen met de inflatie. De boodschappen zijn het afgelopen jaar flink duurder geworden en dat merken we allemaal. In 2022 bedroeg de inflatie gemiddeld 10%. Stel jij kon altijd voor € 100,- per week boodschappen doen; dan heb je er nu € 110,- per week voor nodig. Per maand kom je dan uit op ongeveer € 40,- meer. Best even slikken… Maar ik heb ook goed nieuws! In maart 2023 is de inflatie flink gezakt naar 4,4%. Dit doordat de energieprijzen flink naar beneden zijn gegaan alleen blijven onze prijzen voor de boodschappen erg hoog.

Het fenomeen ‘krimpflatie’

De verhoging van de prijzen in de supermarkten zien we allemaal. Maar de krimpflatie daarentegen is een sneaky manier om jou dezelfde prijs te laten betalen voor minder inhoud. Krimpflatie houdt dus in dat jij minder krijg voor hetzelfde geld. En dat zie je op een verpakking niet zo snel terug. De verpakkingen zijn veelal van hetzelfde uiterlijk maar er staat niet op dat de inhoud is verminderd. Je moet dus goed opletten!

Voorbeelden krimpflatie

Ik ben even voor je op onderzoek uitgegaan om je een paar voorbeelden te geven zodat je je bewust wordt van wat er met de verpakkingen en prijzen gebeuren.

Lays paprika chips

De Lays maakt het helaas echt wel bont. Ze verminderen de inhoud en gooien de prijs omhoog. Een zak paprika chips was 335 gram voor € 2,19 en is nu veranderd naar 300 gram voor € 2,65…

Limonade siroop Karvan Cevitam

Ook hier een dubbelde aanpassing. De Karvan Cevitam ging van 750 ml voor € 3,49 naar 600 ml voor € 3,69. Ik kan echt genieten van een glaasje limonade maar ik kijk nu veel sneller naar het huismerk.

Koopmans zelfrijzend bakmeel

Een product dat ik veel gebruik maar waar ook weer een flinke aanpassing in zit. Voorheen was de inhoud van de verpakking 500 gram, nu zit er nog maar 400 gram is. En aan de verpakking zie je niets en hebben ze de prijs hetzelfde gehouden. Ze hebben de afmetingen hetzelfde gehouden waardoor jij nog steeds in de veronderstelling bent dat je een pak van 500 gram koopt.

Wat kan je tegen krimpflatie doen?

Allereerst; zorg voor bewustwording. Als jij bewust je boodschappen doet, dan is de krimpflatie jou vast al opgevallen. Je ziet namelijk de prijzen stijgen, maar krijgt er minder voor terug. Deze bewustwording kun je starten door:

  • Vergelijk de inhoud van de verpakkingen
  • Staar je niet blind op de prijzen maar kijk ook echt eens god naar de inhoud
  • Bekijk de verschillen tussen A-merken en huismerken (prijs en inhoud)

Daarnaast is het belangrijk om eens bij jezelf na te gaan of de krimpflatie jouw koopgedrag beïnvloed. Ben jij merkentrouw? Of is dit nu juist het moment om eens een huismerk te proberen? Ikzelf merk dat ik veel meer naar de huismerken grijp zodat ik gewoon iedere maand binnen mijn boodschappenbudget blijf. En ik moet je eerlijk zeggen dat tot nu toe de huismerken ons echt meer dan prima ervaren!

Deel jouw voorbeeld van krimpflatie onder deze blog!

Ben jij nou ook een goed voorbeeld tegen gekomen? Deel het dan onder deze blog, zodat iedereen kan zien welke fabrikanten zich wagen aan deze alles behalve nette marketingtruc en we met elkaar steeds meer bewustwording kunnen creëren!

Misschien zijn deze blogs ook interessant voor jou?

Pin dit artikel op jouw bord met deze pin:

Krimpflatie: jouw boodschappen die steeds kleiner worden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *